Fotografia portretowa: porady

Czyli - jak dobrze fotografować ludzi? Współcześnie ogromną popularnością cieszą się autoportrety, czyli mówiąc slangiem "selfie". I o ile można je w jakimś sensie zaliczyć do fotografii portretowej, to wiele nas ominie, jeśli nie wyjdziemy poza ten rodzaj fotografii. Nie musisz być profesjonalnym fotografem ani mieć dobrego sprzętu fotograficznego, żeby robić naprawdę ciekawe zdjęcia. Co więcej, wystarczy ci zaledwie podstawowa wiedza na temat techniki fotografowania oraz wyczucie kadru (bardziej intuicyjne niż techniczne), żeby twoi znajomi i bliscy byli zachwyceni twoimi zdjęciami!

Kadry fotografii portretowej
Chcemy, żeby nasz przekaz wybrzmiał tutaj dobrze - najlepszy aparat to taki, jaki akurat masz pod ręką. Najważniejsze jest to, w jaki sposób będziesz potrafił go wykorzystać. Generalnie, jeśli chodzi o fotografowanie portretów, wyróżnia się trzy podstawowe kadry: kadr pełny, kadr amerykański oraz półzbliżenie. W kadrze pełnym będziemy fotografować całą sylwetkę (lub sylwetki), w kadrze amerykańskim - zdjęcia robi się od kolan wzwyż, a w półzbliżeniu - tzw. popiersie (naszym celem jest widoczna twarz i ramiona. Jakie są najczęstsze błędy przy kadrowaniu?

Pozbawianie kończyn, kadrowanie w "dziwny sposób"
Musimy być świadomi, że to, w jaki sposób my widzimy rzeczywistość, nijak się ma do tego, w jaki sposób widzi ją nasz aparat. Dlatego nawet jeśli nam wszystko wydaje się idealne, lepiej będzie, jeśli spojrzymy na nasz kadr przez wizjer aparatu. Starajmy się zawsze łapać wszystkie kończyny naszego modela (w zależności od kadru, na jaki się zdecydujemy), tzn. nie ucinamy rąk czy nóg w dziwnych miejscach (np. na łokciach czy nogi bez stóp).

Ustawianie modeli
Tutaj naprawdę wiele zależy od naszego wyczucia. Na pewno zdarzy nam się robienie sesji osobom, które nie należą do najbardziej fotograficznych, chociaż w rzeczywistości są bardzo atrakcyjne. Na przykład: lepiej jest ustawić kogoś pod lekkim kątem niż na wprost obiektywu - kadry na wprost sprawiają, że sylwetka wydaje się masywniejsza. Twoi modele powinni czuć się też komfortowo - ponieważ bardzo szybko wyłapuje się na zdjęciach "spięte" osoby. Postaraj się, żeby zbytnio nie pozowały, a starały się zachowywać naturalnie. Osoby, które nie mają na co dzień do czynienia z pozowaniem mają tendencję do ściskania swojego ciała, aby zajmować jak najmniej miejsca. Takie ustawienie nie wygląda zbyt korzystnie na zdjęciu, ponieważ jeśli mają trochę więcej kilogramów, wygląda to tak, jakby się "rozlały". Powodzenia!

Zobacz również

Kontakt

Tel: 801 697 397

E-mail: kontakt@suephoto.pl

Strona poświęcona zagadnieniom fotografii biznesowej, reklamowej i dziecięcej. Wskazówki i porady dla początkujących i zaawansowanych fotografów