Fotografia wnętrz od podstaw

Dzisiaj przedstawimy poradnik dla amatorów fotografii wnętrz. Ta dziedzina fotografii zdecydowanie zasługuje na poświęcenie jej większej uwagi, bo większość fotografów amatorów myśli o niej jako o niedostępnej dla nich - czyli przeciętnego fotografa, który poluje na zachody słońca i robi portrety wszystkim koleżankom. A jednak dzisiaj postaramy się zachęcić chociaż do spróbowania swoich sił w tej dziedzinie, która znajdzie bardzo praktyczne zastosowanie w naszym codziennym życiu. Kto wie, kiedy będziemy potrzebowali zdjęć, żeby wynająć swoje mieszkanie, wypromować hotel albo pokazać wnętrza miejsc, w które się wybraliśmy na zwiedzanie? Prawdą jest, że do robienia zdjęć pomieszczeniom wcale nie potrzebujemy tony sprzętu i warunków studyjnych.

Czego potrzebujemy do robienia zdjęć wnętrzom
Aparatu, najlepiej lustrzanki oraz statywu. Tak, to są właśnie podstawowe narzędzia do robienia zdjęć wnętrzom. Z dodatkowych gadżetów na pewno przyda nam się obiektyw, który dobrze widzi poziomy i piony oraz jakieś podstawowe doświetlenie czy blenda. Kluczem jest wiedza o tym, że matryca widzi inaczej niż nasze oko - a raczej mózg, który jest "przyzwyczajony" do patrzenia na rzeczywistość tak, jakby wszystko miało piony i poziomy. Człowiek patrząc na ścianę nie zwróci uwagi na to, czy jest pod kątem prostym albo czy ma jakieś zakrzywienia (chyba, że będzie to naprawdę widoczne), natomiast obiektyw pozbawi nas złudzeń. Aby uniknąć efektu "walących się ścian", najlepiej jest używać statywu, a nie ręki do robienia zdjęć pomieszczeniom.

Kadrowanie
I tutaj przyda nam się trochę wyobraźni. Środek pokoju bardzo rzadko jest dobrym miejscem do robienia fotografii. Wypróbuj np. rogi pokoju lub zdjęcia "przez drzwi", co daje bardzo ciekawy i artystyczny efekt (chodzi o uchwycenie pomieszczenia z perspektywy drzwi). Zanim jednak zabierzesz się do robienia zdjęć, po prostu przejdź się po pokoju i poobserwuj, z którego miejsca masz najciekawszy widok. Jeśli robisz zdjęcia na zlecenia, możesz się spotkać z wyraźnymi instrukcjami co do tego, jakie elementy pokoju wypunktować. Trzymaj się ich.

Szczegóły
Ludzie bardzo rzadko zwracają uwagę na całościowy obraz - tzn. jeśli fotografujemy kuchnię, ich uwaga nie skupi się na bardzo drogiej lodówce czy piekarniku, ale np. na czerwonym dzbanku do kawy, który niepozornie stoi w kącie albo na zabawnym obrazku, który ktoś przyczepił magnesem właśnie do lodówki. Dlatego dbaj o takie małe szczegóły, dopasuj je kolorystycznie albo kształtem, aby uatrakcyjnić zdjęcie.

Zobacz również

Kontakt

Tel: 801 697 397

E-mail: kontakt@suephoto.pl

Strona poświęcona zagadnieniom fotografii biznesowej, reklamowej i dziecięcej. Wskazówki i porady dla początkujących i zaawansowanych fotografów