Jak zrobić portret idealny?

Piękne zdjęcie portretowe nie jest zasługą urody modelki. Nawet najpiękniejsza dziewczyna fotografowana ze złej perspektywy w najlepszym wypadku wypadnie przeciętnie. Piękne zdjęcie portretowe to praca fotografa i modelki, ich wspólna wizja, stylizacja, kadr i tło. Od niepamiętnych czasów malarze portretowali wielkie rody królewskie i sławnych ludzi, pozostawiając w tych obrazach cząstkę siebie. Fotografia portretowa to dziedzina, w której naprawdę można się wykazać i wyszaleć artystycznie, ponieważ pozwala nam na wręcz całkowitą dowolność. Wszystko, czego potrzebujemy to aparat w ręce i modelka.

Jaki aparat?
Po tym dość literackim wstępie pora na konkrety. No własnie, jakim aparatem najlepiej robić portrety? Najlepiej nadają się wszelkie lustrzanki, na których można ustawić tryb manualny oraz podopinać nowe obiektywy. Dobrze sprawdzają się obiektywy o zmiennej ogniskowej powyżej 50 mm do 200 mm. Chodzi bowiem o wydobywanie głębi ostrości, która jest kluczowym elementem dobrego zdjęcia portretowego. Pamiętajmy, że chodzi nam o przedstawienie modela, więc to on będzie najważniejszy na zdjęciu, a cała reszta jest na drugim planie (co nie oznacza, że możemy na nią przymknąć oko, bo nawet najlepszy portret ze śmietnikiem w tle nie zrobi piorunującego wrażenia).

Złota godzina
W fotografii funkcjonuje pojęcie tzw. złotej godziny. Chodzi o to, że w tym czasie słońce rzuca najlepsze światło na otoczenie, dając ciepłe barwy i ogólnie przytulne wrażenie. Złota godzina to około godzina przed zachodem słońca i godzina po wschodzie słońca. Przetestuj oba warianty, na pewno przekonasz się, dlaczego tak wielu fotografów wstaje wcześnie!

Wykorzystuj otoczenie
Powiedzieliśmy, że to model jest najważniejszy w fotografii portretowej i to jest prawda. Ale nic nie stoi na przeszkodzie, by wykorzystać do zdjęcia piękno danego miejsca, albo chociaż jego elementy. Fajnie sprawdzają się zdjęcia na tle "naturalnych ramek", np. starych zabytkowych drzwi lub okna albo drzew, które układają się wokół modela. Fotografia to w dużej części geometria, jeśli zaczniesz analizować zdjęcia wykonane przez czołowych fotografów, dostrzeżesz w nich naprawdę dużo matematyki.

Oddaj charakter modela
To być może najtrudniejsze zadanie do wykonania. Portret nie będzie pełny, jeśli nie pokażemy na nim prawdziwej twarzy modela, albo chociaż jakiejś cechy, która należy tylko i wyłącznie do niego. Dlatego podczas sesji rozmawiaj z modelem, bądź nie tylko fotografem-obserwatorem, ale też psychologiem!

Zobacz również

Kontakt

Tel: 801 697 397

E-mail: kontakt@suephoto.pl

Strona poświęcona zagadnieniom fotografii biznesowej, reklamowej i dziecięcej. Wskazówki i porady dla początkujących i zaawansowanych fotografów