Kilka słów o fotografii portretowej

Fotografia portretowa to bardzo indywidualna sprawa i nie ma jednej szkoły, która nauczyłaby nas jak zdjęcia portretowe robić dobrze. Na szczęście istnieje kilka uniwersalnych zasad, których możemy się trzymać i warto je znać w chwili, kiedy weźmiemy aparat do ręki.

Portrety
Ale zanim przejdziemy do wykładania podstawowych zasad fotografii portretowej, musimy zrozumieć czym jest portret. Zazwyczaj pierwsze skojarzenie przynosi nam obraz zdjęć do paszportu czy ważnych dokumentów. Albo chociaż dyplomu. Cóż, nie ma się co dziwić, bo jeszcze kilkadziesiąt lat temu rzeczywiście to były najpopularniejsze zdjęcia portretowe. Ale jeśli przywołamy w pamięci portrety malarskie, od razu wyłoni nam się inna wizja portretów - indywidualnych, "z duszą", na które składa się praca zarówno modela, jak i fotografa. Być może dlatego fotografia portretowa jest taka trudna, bo portrety możemy robić jak chcemy, dowolnie - kadrować, ustawiać, stylizować itd.

Kadrowanie
Jest kilka typów kadrowania, ale powiemy tutaj tylko o trzech najogólniejszych - kadrze całej sylwetki, kadrze amerykańskim (czyli zdjęcie wykonywanie od kolan do góry) oraz popiersie (bliski kadr, na zdjęciu modelka jest fotografowana z twarzą i ramionami).

Jaki obiektyw jest dobry do robienia portretów?
Oczywiście, polecamy z całego serca robić zdjęcia tylko w trybie manualnym i dopasowywać wszelkie ustawienia do bieżących warunków. Natomiast jeśli chodzi o obiektyw, to sprawdzą się te o ogniskowej powyżej 50 mm, albo np. teleobiektywy o zmiennej ogniskowej 70-200 mm. Dzięki nim lepiej wydobędziemy głębie zdjęcia i uwydatnimy modela. DO portretów nie nadają się obiektywy szerokokątne, z prostego powodu - zmieniają sylwetkę człowieka i wszystko nie wygląda zbytnio naturalnie.

Aparat na wysokości oczu
Jeśli dopiero co zacząłeś robić portrety, warto trzymać się reguły "aparatu na wysokości oczu". Oczywiście, możesz eksperymentować z innymi kadrami, ale przekonasz się, że takie zdjęcia naprawdę wyglądają bardzo fajnie. Robiąc zdjęcia od dołu możemy czasem dodać naszemu modelowi dodatkowy podbródek i sprawić, że będzie wyglądał na bardziej spuchniętego. Natomiast kadry od góry często ucinają różne części ciała, co również może dać komiczny efekt.

Ostrość
Ostrość jest bardzo ważną kwestią w fotografii portretowej i powinieneś o nią dbać przy każdym zdjęciu. No, chyba, że rozmazujesz zdjęcie celowo - ale to już zupełnie inna sprawa. Wydobywanie głębi ostrości to świetna zabawa, jak już nauczysz się jak to poprawnie robić.

Zobacz również

Kontakt

Tel: 801 697 397

E-mail: kontakt@suephoto.pl

Strona poświęcona zagadnieniom fotografii biznesowej, reklamowej i dziecięcej. Wskazówki i porady dla początkujących i zaawansowanych fotografów