Ogólne zasady fotografii portretowej

Nie bez powodu fotografia portretowa należy do jednej z trudniejszych dziedzin fotografii. W końcu naszym głównym celem jest przedstawienie człowieka, który nie zawsze będzie profesjonalnym modelem, który wie jak pozować. Często sesja zdjęciowa to także wielkie wydarzenie dla kogoś, kto nigdy nie stał przed obiektywem - walka z nieśmiałością i kompleksami. Dlatego rolą fotografa jest nie tylko podążanie za własną wizją sesji, ale również "odkrywanie" swojego modela, poznawanie jego mocnych i słabszych stron, eksponowanie jego osobowości o dodanie do wszystkiego szczypty siebie. Brzmi dosyć skomplikowanie, prawda? Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z fotografią portretową, warto, żebyś poznał ogólne zasady, jakie rządzą specyfiką takiej sesji.

Jaki aparat?
Najlepszym rozwiązaniem jest jakakolwiek lustrzanka, na której możesz użyć opcji manualnej. Dzięki temu będziesz miał pod kontrolą bieżące warunki zdjęciowe i zareagujesz, kiedy dostrzeżesz, że coś nie wychodzi tak, jak powinno. Poza tym polecamy obiektywy o zmiennej ogniskowej - pomiędzy 50 mm do 200 mm (w tym teleobiektywy 70 mm - 200 mm świetnie dają radę). Na pewno odpadają obiektywy szerokokątne, które zniekształcają sylwetkę.

Ostrość
To zależy od wizji artystycznej, ale ogólnie przyjęło się, że ostrość i wydobywanie głębi ostrości jest podstawową każdego portretu.

Światło
Generalnie każdy rodzaj oświetlenia ma swoje wady i zalety. Ale najkorzystniej robi się zdjęcia przy miękkim i rozproszonym świetle, które we wnętrzu można uzyskać zasłaniając duże okno zwykłą firanką. Chodzi o to, by uniknąć głębokich cieni. W plenerze niezbędna nam będzie blenda i szukanie zacienionych miejsc. Pamiętajcie o zasadzie złotej godziny, czyli świetnym świetle do robienia zdjęć na godzinę przed zachodem słońca oraz godzinę po wchodzie słońca. Takie światło nadaje otoczeniu ciepłe barwy i ogólnie łagodny klimat. Jeśli chodzi o światło, warto zaznaczyć, że powinniśmy przemyśleć tę kwestię przed sesją - ponieważ dopasowujemy je do konkretnego modela (model jest najważniejszy).

Portrety w czerni i bieli
Mają swój nieodparty urok. Warto popróbować robić zdjęcia w czerni i bieli, albo w fazie obróbki spojrzeć, jak wyglądają. Czasem niepozorny portret w kolorze, który mamy już wyrzucać z folderu, w czerni i bieli wygląda zachwycająco i oddaje osobowość modela.

Tło
Wykorzystuj elementy otoczenia do swoich zdjęć. Tutaj zapunktuje twój zmysł obserwacji bieżących warunków - w końcu fotografia ma dużo z geometrii. Bądź otwarty na nowe pomysły nawet w trakcie sesji.

Zobacz również

Kontakt

Tel: 801 697 397

E-mail: kontakt@suephoto.pl

Strona poświęcona zagadnieniom fotografii biznesowej, reklamowej i dziecięcej. Wskazówki i porady dla początkujących i zaawansowanych fotografów