Psychologia fotografii portretowej

Nie ma jednej szkoły, która nauczyłaby nas, w jaki sposób robić dobre zdjęcia portretowe. Nie bez powodu mówi się, że zrobienie takiego zdjęcia wymaga ogromu pracy zarówno ze strony fotografa, jak i modelki. Fotografia portretowa pozwala nam na ogromną dowolność, chociaż istnieją ogólne zasady, których warto się trzymać przy robieniu zdjęć.

Jak się zabrać za robienie zdjęć ludziom?
W fotografii portretowej to model jest najważniejszy i naszym zadaniem jest, ogólnie mówiąc, przedstawienie go. I teraz pojawia się dylemat, w jaki sposób przedstawić modela - naturalnie, w jak najlepszy czy karykaturalnie? Wszystko oczywiście zależy od wizji danej sesji, ale przyjęło się, że można to zrobić w dwojaki sposób. Albo postarać się ukazać naszego modela obiektywnie, albo "sfałszować' rzeczywistość i przedstawić go z jak najlepszej strony. Te dwa podejścia nijak nie dają się pogodzić. Biorąc pod uwagę również fakt, że aparat fotograficzny widzi świat w zupełnie inny sposób niż ludzkie oko, trudno mówić o prawdziwie naturalnym pokazywaniu obiektów, którym robimy zdjęcia. Fotografia spłaszcza rzeczywistość, oddaje tylko jej urywek, dosłownie sekundę, w jakiej ktoś zrobił konkretną minę, stanął w konkretnej pozie - zalecamy przede wszystkim zdrowy rozsądek. Potraktujmy fotografię jako narzędzie do pokazywania rzeczywistości, w którym nie ma nic złego, jeśli zatuszujemy wady, odwrócimy uwagę od niedoskonałości i pokażemy naszego modela z najlepszej strony. Gwarantujemy, że ktokolwiek, kto poznałby modela "na żywo" nie zwróciłby uwagi na te niedoskonałości, które zakryła fotografia, bo liczy się przede wszystkim osobowość.

Osobowość
Oddanie osobowości modela jest najtrudniejszym zadaniem fotografii portretowej. Do tego nie wystarczy dobry sprzęt, odpowiednie światło i świetnie przygotowane miejsce. Tutaj wszystko zależy od fotografa i jego doświadczenia oraz umiejętności rozmawiania z ludźmi i dostrzegania ich charakterystycznych cech.

Ostrość
Ostrość jest niemal najważniejszym elementem fotografii portretowej. Jeśli nauczymy się w dobry sposób ją wydobywać, czeka nas świetna zabawa i nieograniczone pole możliwości.

Makijaż i stylizacja
Nie bójmy się eksperymentować i makijażem i stylizacjami! Obudźmy w sobie duszę artysty. Oczywiste jest, że w makijażu do zdjęć model będzie wyglądał źle w świecie rzeczywistym, ale za to świetnie przed obiektywem. Musimy się nauczyć rozróżniać te dwie rzeczywistości. Nie bójmy się upiększać świata, nawet w mało subtelny sposób. W końcu cała sesja to też nasza wizja artystyczna.

Zobacz również

Kontakt

Tel: 801 697 397

E-mail: kontakt@suephoto.pl

Strona poświęcona zagadnieniom fotografii biznesowej, reklamowej i dziecięcej. Wskazówki i porady dla początkujących i zaawansowanych fotografów